Praktische informatie

Klachtenregeling

Klachtenregeling


Als geregistreerde fysio- en manueel therapeuten proberen wij ons vak zo goed mogelijk uit te oefenen en het contact zo vlot en prettig mogelijk te laten verlopen.

Toch kan het gebeuren dat u een klacht heeft over de behandeling of ontevreden bent over de manier waarop uw fysiotherapeut of zijn medewerker met u omgaat. Dan is het goed om uw klacht kenbaar te maken. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere cliënten en voor de kwaliteit van de fysiotherapie.

In gesprek met uw fysiotherapeut

Om te beginnen is het de moeite waard om een persoonlijk gesprek aan te gaan met uw fysiotherapeut of contact op te nemen met een van de praktijkhouders. Hopelijk kunnen wij samen met u uw klacht bespreken en voor een gepaste reactie of oplossing zorgen. Als u dat prettig vindt, kunt u een familielid of vriend(in) vragen bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Voor advies over de aanpak van het gesprek kunt u terecht bij patiëntenorganisatie zoals Zorgbelang. Bij Zorgbelang kunt u ook een probleem melden in plaats van direct een klacht in te dienen.

Waar kunt u terecht met uw klacht?

Levert een gesprek niet het gewenste resultaat op, dan kunt u bij twee instanties met uw klacht terecht:

  1. de Geschillencommissie
  2. het Regionaal Tuchtcollege.

Op www.defysiotherapeut.com leest u wat deze instanties voor u kunnen betekenen.

Bij welke instantie u het beste kunt aankloppen, hangt af van het doel dat u wilt bereiken. Beide commissies hebben namelijk een andere bevoegdheid om maatregelen te nemen. In alle gevallen wordt u klacht behandeld door een onafhankelijke commissie. De behandeling van uw klacht is gratis. Eventuele kosten voor bijstand, bijvoorbeeld als u een advocaat inschakelt, komen voor uw rekening. Vanzelfsprekend gaan alle commissies zeer zorgvuldig en vertrouwelijk met uw klacht om.

Beste cliënten van FysioNovio,

Vanaf vandaag (14 oktober 2020) heeft het kabinet een gedeeltelijke lock down aangekondigd. Op basis van de regels van het RIVM, VWS en advies van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) hebben we onze praktijkvoering afgestemd op de meest recente ontwikkelingen. Op deze manier kunnen wij u de zorg bieden, die u verdient, op een verantwoorde manier.

De voorkeur gaat nog steeds uit naar behandeling op 1,5 m afstand (oefeningen/training) of met video / telefonisch consult, maar in sommigen gevallen is fysieke behandeling noodzakelijk om verdere achtergang tegen te gaan. Met uw fysiotherapeut kunt u overleggen wat voor u de beste mogelijkheden zijn.

Wat vragen wij u daarnaast nog?

  • U neemt zelf een hoeslaken en handdoek mee voor op de behandelbank
  • U draagt te allen tijde een mondkapje in de praktijk
  • Voordat de behandeling start moeten u en de fysiotherapeut in de behandelkamer de handen wassen.
  • Houdt 1,5 meter afstand en houdt hierbij rekening met elkaar
  • Kom alleen naar de afspraak, een eventuele begeleider mag wachten in de auto.
  • Zorg dat u maximaal 5 minuten voorafgaand aan de afspraak de praktijk betreedt
  • De toiletten op de praktijk zijn buiten gebruik, houdt hier rekening mee
  • Bij griep of verkoudsheidsklachten kan de afspraak niet doorgaan

Team FysioNovio

Guido Souren, Pim Kreutzer, Laurens Hart, Veronique Gerrits, Lilian Peters, Cyril Pauwels, Tom Sieverding, Bas van Bon, Gerard van Heerde.